VEKTERE PÅ PLASS: Stemningen har imidlertid tidvis vært så amper at vektere er ansatt for å holde orden i terminalen. Irritasjonen har en tendens til å vokse når folk må stå i kjempekø og sloss for en brukbar plass om bord. Foto: Inger Præsteng Thuen

Lidelseshistorie til 428 millioner

Fylkesråd Ivar B. Prestbakmo, kaller bygge-dialogen med Tromsø havn og Halvar Pettersen for en lidelseshistorie. Nå er bygget ferdig og lidelsene er overført til passasjerene.

Rulletrapp? Neida. Det som overalt ellers er vanlig der hvor folk må bære varer eller bagasje, fins ikke.

 - Hurtigbåten er en fin måte å reise på. Du møter ingen utfordringer før du kommer til trappa i Tromsø!

Ordene tilhører Marit Olsen fra Sør-Senja. I en reportasje i Nordlys lørdag, setter hun fingeren på et av de mange ømme punktene på skandalebygget til Tromsø havn: den bratte trappa som de reisende på klyve opp, med tunge kofferter på slep, for å komme seg fra båten og ut av terminalen. Hvis de da ikke har vært så heldige å oppdage at det fins en heis, litt bortgjemt og dårlig skiltet, som kan ta dem opp til andre etasje.

Rulletrapp? Neida. Det som overalt ellers er vanlig der hvor folk må bære varer eller bagasje, fins ikke ved utgangen til hurtigbåtene. Her bør du være frisk og rask til beins, også om du tilhører den store gruppen av pasientreisende til og fra UNN. De er blant de mange som aldri ble spurt da terminalen skulle utformes: nemlig brukerne. Å spørre passasjerene om råd kan imidlertid være risikabelt: det kunne blitt dyrere infrastruktur og færre suvenir-butikker.  

Nå krangler fylkeskommunen og forhenværende havnedirektør om hvem som har ansvaret for trappe-fadesen. Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, er ikke nådig i sin karakteristikk av bygge-dialogen med Tromsø havn og Halvar Pettersen: en lidelseshistorie, sier han. Intet mindre.

Nå er bygget ferdig og lidelseshistorien er overført til passasjerene. Endeløse køer, trengsel, dårlig skilting og ombordstigning på trange landganger under åpen himmel, er noe av kritikken, i tillegg til den famøse trappeløsningen.

- Fylkeskommunen har fått det som den ville. For det var de som sa at det ikke var nødvendig med rulletrapp, parerer Pettersen.

Men det er altså Tromsø havn som er byggherre og ansvarlig for terminalen, ingen andre. Ideen om en terminal som også er et bygg med butikker og restauranter, er god. Det hjelper på økonomien og gir de reisende ekstra tilbud. Men selv det minste lille kjøpesenter i dag har rullebånd eller trapper. For forretningsfolk vet at dårlig tilgjengelighet betyr dårlig forretning.

Det har vært usedvanlig mange konflikter rundt denne terminalen. Den mest høyrøstede og alvorligste var krangelen med Hurtigruten. Her var det mye ulyd i skipsfløytene, blant annet en rasende, og helt unødvendig diskusjon om en ekstra pullert der hurtigruta legger til. For når kapteinen på hurtigruta hevder at det går på sikkerheten løs uten denne pullerten, så er det sånn det er. Punktum. Fartøysjefen er ansvarlig for skipet, ikke havnedirektøren.

Nå går det hett for seg blant hurtigbåtpassasjerene også. Etter at folk ble akterutseilt på grunn av vansker med å finne fram, stilte Tromsø havn med guider som skulle vise de reisende utganger etc. Stemningen har imidlertid tidvis vært så amper at guidene er erstattet med vektere, vante folk med erfaring som dørvakter og utkastere. Irritasjonen har en tendens til å vokse når folk må stå i kjempekø og sloss for en brukbar plass om bord.

- De ansatte i serviceskranken får mye kjeft, på grensen til sjikane, kan mannen som har arvet labyrinten på Prostneset, nytilsatt havnedirektør Jørn-Even Hanssen, fortelle.

Han mener at mye av aggresjonen kunne vært unngått om det hadde vært mulig å reservere sete på hurtigbåtene.

- Kommer i 2020, sier fylkeskommunale Troms fylkestrafikk. Hvorfor tar det så lang tid for det offentlige å skaffe en ordning som flyselskapene har innført for mange år siden? Skal de finne den opp på nytt og lage den sjøl?

Tromsø var i alt for mange år uten et skikkelig venteroms tilbud til buss og båt-reisende. Alt skulle bli så mye bedre når den nye havneterminalen med sine 11000 kvadratmeter  sto klar.

Det er folk fra distriktene og turister som først og fremst må slite med dårlig planlegging og infrastruktur i en bygning til 428 millioner kroner. Det var ikke dette som skulle møte dem. Velkomstportalen til ishavsbyen er blitt et skandalebygg. Heldigvis med forbedringspotensial. Men til hvilken pris?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse