Journalistikk eller butikk?

Nord universitet skal utdanne journalister og kommunikasjonsrådgivere under samme mastergrad. Det er en pinlig dårlig løsning på rekrutteringsproblemet journalistutdanningen i Bodø har slitt med de seinere år.

Nord universitet blander kortene kraftig og uheldig. Institusjonen må bestemme seg for om den skal drive med journalistikk eller butikk.

Nord universitet skal utdanne journalister og kommunikasjonsrådgivere under samme mastergrad, skriver Klassekampen. Det er en pinlig dårlig løsning på rekrutteringsproblemet journalistutdanningen i Bodø har slitt med de seinere år. Påfunnet bidrar til å sette journalistikken i et dårlig lys, og det er definitivt ikke universitetets oppgave.

Noe av det første og viktigste journaliststudentene lærer, er at journalistikken skal være uavhengig, og ikke la seg styre av noens interesser. Med kommunikasjonsrådgiverne er det stikk motsatt. De er ansatt for å tjene en bedrift eller en organisasjon sine interesser. Det er med andre ord to motpoler som Nord universitet nå skal mikse sammen.

Vi er redd at effekten av denne sammenblandingen blir at journalistikk-studiet i Bodø blir enda mindre attraktivt. Det er trist, for utdanningen har i tretti år uteksaminert mange dyktige journalister, som også har blitt i yrket i landsdelens mange redaksjoner.

Uroen og omstillingene i mediemarkedet er nok en vesentlig årsak til rekrutteringsproblemet. Men det er ikke hele forklaringen. Journalistutdanningen er over år blitt pakket inn i en akademisk form hvor praktisk utøvelse av yrket har fått alt for liten plass. Det har vært viktigere med forelesere med doktorgrad, enn lærere med kompetanse fra arbeidet i en redaksjon.

Det blir for enkelt å laste universitetssystemet som sådan for dette. Det finnes mange studier, innen medisin for eksempel, hvor praktisk trening er en svært vesentlig del av utdanningen. Samarbeidet med sykehus og institusjoner er helt avgjørende for å utdanne kompetent helsepersonell. Dessverre har ikke journalistutdanningen sett verdien av et like tett samarbeide med mediebransjen.

Tidligere i år kom meldingen om at Nord universitet ikke vil ta opp studenter til bachelorutdanningen neste høst, på grunn av for få søkere. Nå forsøker man altså å redde masterutdanningen ved å ri to hester samtidig. Men selv om mange journalister tar jobb som kommunikasjonsrådgivere, betyr ikke det at dette er samme yrke.

Journalistikk er søking etter sannhet og avdekking av graverende forhold i samfunnet. Kommunikasjonsrådgivernes oppgave er blant annet å dempe «skaden» arbeidsgiveren får når graverende forhold blir avslørt. Og i mange tilfeller viser det seg at jobben også innebærer å hindre journalister innsyn og informasjon som kan være ødeleggende for oppdragsgivers omdømme.

Nord universitet blander kortene kraftig og uheldig. Institusjonen må bestemme seg for om den skal drive med journalistikk eller butikk. Vi vet at kommunikasjonsrådgivning for tiden er et yrke med vind i seilene.

 Men det forteller jo mer enn noe annet hvorfor vi trenger dyktige journalister!

 

 

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse