SOM ET FUGLEFJELL: Dette var køen på Langnes lufthavn i Tromsø 4. januar i år. Nå framskynder Avinor byggingen av ny terminal, og utvider investeringsrammene betydelig. Håpet til reiselivsnæringen er å få direkteruter fra Tromsø til Asia. Foto: Odd Asbjørn Brovold.

Direkte fra Tromsø til Beijing og Tokyo?

Tromsø lufthavn skal få nytt terminalbygg. Det trengs. Men til tross for at turister fra Japan og Kina kommer i tusentall hit, får ikke flyselskaper som ønsker det, anledning til å opprette direkteruter fra Nord-Norge til Asia.

Taperne er uansett Nord-Norge, som stiller opp med råvarene alle etterspør: magisk nordlys, laks, hvitfisk og kongekrabbe.

Trafikken ved Tromsø lufthavn vokser så raskt at Avinor er nødt til å forkaste gamle planer om utvidelser, og legge helt nye. Nå skal  investeringsrammen for ny flyplassterminal økes fra 500 millioner til 750-850 millioner, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, i et intervju med Nordlys' næringslivsredaksjon, Nord24. Men til tross for at turister fra Asia kommer i tusentall hit, må vi trolig vente langt og lenge før vi ser den første direkteruta fra Tromsø til Kina eller Japan. Årsaken er manglende rettigheter til å fly over Sibir fra Norge.

Politikere og næringslivsfolk i nord jobber og ivrer for slike ruter til og fra Nord-Norge, og har kanskje kommet et steg videre når overflyvningsrettighetene nå er tatt med i den nye regjeringsplattformen.

Punktet «samarbeid med Russland om overflyvningsrettigheter» kan ikke bety annet enn at norske myndigheter setter seg til forhandlingsbordet med russerne igjen. Men der har de vært før. Uten suksess. Den såkalte Sibir-korridoren, der flyene kan ta korteste vei til Asia over Russland, er fremdeles stengt for alle andre enn SAS.

SAS har en gammel avtale, men bruker ikke korridoren per i dag. Norwegian har vært svært interessert i å få samme tillatelse, og hadde store forhåpninger, bare for å oppleve negativt resultat etter forhandlinger høsten 2017.

 - En tillatelse for oss til å fly denne korridoren vil gi Norge kjempemuligheter i form av verdiskaping og nye arbeidsplasser, ikke minst for Nord-Norge. Det kan også gi en mulighet for å sette opp en direkterute mellom Tromsø og Tokyo, sa Norwegians kommunikasjonssjef til Nord24.no.

Det er merkelig at Norge ikke klarer det Finland har greid, nemlig å komme til enighet med russerne om overflyvninger. Mens russiske fly passerer over norsk territorium i nord, kan ingen andre enn SAS ta turen andre veien fra Norge.

Enda underligere blir det når ingen vil fortelle hva som skjedde under forhandlingene høsten 2017, og hvorfor avtalen strandet. Hvorfor blokkeres Sibir-korridoren?

Ved siden av å frakte passasjerer fra Japan og Kina til Nord-Norge, kan flyene også lastes med varer i retur, for eksempel fisk. Men allerede her butter det imot. Det investeres  nå 800 millioner på Gardermoen til et digert kjøleanlegg som skal sikre kvaliteten på sjømat som fraktes med fly til markedene ute i verden. 600 tonn sjømat, fra alle andre deler av Norge, forlater nå Østlandet med fly hver dag. En direkterute til Asia fra Nord-Norge er neppe det investorene på Gardermoen ønsker seg.

Det gjør vel heller ikke SAS. Sitter man på en enerett er man tilbøyelig til å holde hardt på den.

Taperne er uansett Nord-Norge, som stiller opp med råvarene alle etterspør: magisk nordlys, laks, hvitfisk og kongekrabbe.

Det ville skapt mange arbeidsplasser her nord om Sibir-korridoren ble åpnet, også for flyselskaper som faktisk ønsker å bruke den. Slik det er i dag er det finnene, svenskene og danskene som tjener godt på at turistene fra Asia sluses via Helsinki, Stockholm og København.

Men Tromsø lufthavn skal uansett oppgraderes betydelig. Og på sikt skal også rullebanen forlenges, for å kunne ta ned større fly. Det betyr ikke at lengden på rullebanen hindrer langdistanseflyvning herfra per i dag. Både Dreamlineren og de nye Airbus-flyene som kommer i år, vil kunne operere på slike ruter.

Dermed gjenstår det bare for myndighetene å rydde korridoren for det som sperrer den.

 

 

 

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse