Annonse
Nord-Norgebanen vil heve seg over regionale konflikter og knytte fylker og kommuner sammen i tette interessefellesskap. Nord-Norgebanen blir et betydelig norsk bidrag for å kunne oppfylle internasjonale miljøkrav og dermed spare landsdelen for framtidige utslippsavgifter. Nord-Norgebanen vil fjerne næringslivets avhengighet av grønn infrastruktur i våre naboland. Bildet er fra strekninga Fauske - Bodø. Foto: NSB

Tromsbanen - et lite stykke Nord-Norgebane

Istedenfor å være en liten godbit for å roe ned smålåtne nordinger, blir Tromsbanen den utløsende faktoren som får hele landsdelen på skinner.

Under Festspillene i Harstad blei jernbanebygging i nord synliggjort med kunstprosjektet “Tore Hund stasjon” midt på torget. Til alt overmål blei Nord-Norgebanen løfta opp i debatten på UIT Campus. Silje Solstad fra Nordlys var debattleder, og i panelet satt Silje Lundberg (Naturvernforbundet), Ailo Keskitalo (NSR), Mikal Nerberg (førstekandidat for MDG i Troms) og Høyres ordfører i Lenvik, Geir Inge Sivertsen.

30. juni hadde Fremover og Nordlys Solstad si oppsummering av jernbanesituasjonen i nord med følgende overskrift: “Det blir ingen Nord-Norgebane. Nå må alle krefter jobbe for at det i alle fall blir en Tromsbane.” Det er tydelig at artikkelen er godt meint, men  det er umulig å godta at nevnte overskrift skal være et endelig punktum for en offentlig debatt som – i nyere tid – så vidt har begynt.

Tromsbanen er ingen smule vi må nøye oss med fordi mytene om “for langt, for dyrt osv…” tydeligvis har fått fotfeste når det gjelder Nord-Norgebanen.

Det er et faktum at jernbanen korter ned avstander. Et eksempel fra NSB sin Hovedrapport 1992 viser at jernbanetraseen  vil minske avstandene slik at reisetida blir dramatisk redusert:

Fauske – Narvik 1t. 15 min.

Fauske – Harstad 1 t. 54 min.

Fauske – Tromsø 2 t. 36 min.

De som reiser landverts og kollektivt fra Tromsø til Fauske er smertelig klar over at reisetida i dag er 11 timer.

Men persontrafikken er rein bonus. Driftsgrunnlaget for Nord-Norgebanen er gods. NSB sin Hovedrapport 1992 anslo Nord-Norgebanen til å gi overskuddsdrift – allerede da.

Nord-Norgebanen vil heve seg over regionale konflikter og knytte fylker og kommuner sammen i tette interessefellesskap. Nord-Norgebanen blir et betydelig norsk bidrag for å kunne oppfylle internasjonale miljøkrav og dermed spare landsdelen for framtidige utslippsavgifter. Nord-Norgebanen vil fjerne næringslivets avhengighet av grønn infrastruktur i våre naboland.

Så hva venter vi på?

Istedenfor å være en liten godbit for å roe ned smålåtne nordinger, blir Tromsbanen den utløsende faktoren som  får hele landsdelen på skinner.

NATUR og UNGDOM sier det enkelt med sin parole: “NORD-NORGEBANEN -  We can make it TOGether.”  For egen regning legges til en `Ole Danbolt-Mjøs`: “Forøvrig er det mi meining “ -  at Nord-Norge trenger en stambane gjennom landsdelen for å kunne regnes som en integrert og likeverdig del av nasjonen.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse