Annonse
Jo mer sammenvevd økonomien mellom Troms og Finnmark blir, jo større blir utfordringene ved en skilsmisse. Det kan løses, ved at en i budsjettet opererer med to deler; en Finnmarks del og en Troms del, men det forutsetter krevende politiske handverk, for støy vil det bli av en slik modell, skriver Bente Haug.

Troms/Finnmark - en umulig skilsmisse?

Fusjoner, omstillinger, omorganiseringer, lokaliseringer og relokaliseringer, innplasseringer, nye arbeidsoppgaver, nye ledelsesstrukturer – dette er helt normale trekk i offentlig og privat virksomhet. Hvorfor det skal være så fryktelig vanskelig å slå sammen to fylkeskommuner og deretter eventuelt skille dem igjen, er vanskelig å se. Ja, det vil koste penger, men det gjør alle omstillingsprosesser, uansett hvilke retning de går i.

Det er interessant å følge debatten om Troms og Finnmark fylkeskommune slik den framstilles av det profesjonelle kommentariatet, blant annet av de ærverdige redaktørene Reginiussen og Fjellheim. Etter at valget er over, er fokuset nå på at det er umulig å etablere en fylkeskommunal organisasjon som en så planlegger å endre strukturen på etter 2021.

Det er slik at ved alle store omstillinger hvor ansatte får nye arbeidsoppgaver i en ny struktur, tar omstillingen tid. At det er slitsomt å jobbe i organisasjoner i omstilling, er det ingen tvil om, men det er heller ikke en umulig belastning. Det som kreves fra ledelsen er god kommunikasjon med de ansatte om hvordan omstillingen går, og hvordan en skal sikre at nødvendige oppgaver blir løst. I perioder må ledelsen prioritere tydelig for det vil oppstå situasjoner hvor organisasjonen ikke er like robust som tidligere.

Er det slik at et flertall ønsker å oppheve sammenslåingen av Troms og Finnmark, må en altså legge omstillingsplaner som sikrer nødvendig drift både i oppbyggingen av Troms og Finnmark, men også for den omstillingen som skjer om etter at Stortinget har vedtatt en oppheving av sammenslåingen.

Og det er kanskje dette siste som blir det mest interessante prosjektet og det som vil by på størst utfordringer for Finnmark sin del. For det er ikke gitt at en kan omstille tilbake til den organisasjonen som Finnmark fylkeskommune var. En må omstille til en virksomhet som svarer på de utfordringene som ligger i sin tid. Det handler om kompetanse, om teknologi, om logistikk. Utformingen av nye Finnmark fylkeskommune må starte nå, om den ikke allerede har startet.

Samtidig må politikerne gjøre jobben i forhold til budsjettet. Jo mer sammenvevd økonomien mellom Troms og Finnmark blir, jo større blir utfordringene ved en skilsmisse. Det kan løses, ved at en i budsjettet opererer med to deler; en Finnmarks del og en Troms del, men det forutsetter krevende politiske handverk, for støy vil det bli av en slik modell.

Det blir veldig spennende å følge med på hva som skjer framover. Vi har dyktige politikere og mange av dem får unødig hard behandling i media og på sosiale media. Men der det er vilje, er det også en vei, selv om landsdelens sentrale redaktører ikke liker å snakke om akkurat det.

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse