Arkivfoto: Nordlys

Tromsø kan bli Norges beste by å ferdes i

Stengte veier og omkjøringer har gjort vår arktiske hovedstad nesten umulig å komme seg frem i. Med en oppgradering av teknologi som allerede finnes kunne mange av utfordringene vært løst.

Kjære politikere, denne høsten skrives partiprogrammene til neste års kommunevalg og vi bør snakke sammen om Tromsø som smartby. «I Nord-Norge er det ingen byer eller steder som er verre enn Tromsø,» sier en fortvilet bussjåfør til Nordlys 29. august. Utsagnet er ingen overdrivelse, for endringene i veinettet har påvirket hele bybildet for både store og små. Noen av omrokkeringene er midlertidige. Allikevel, som vante tromsøværinger vet vi bedre enn de fleste at winter is coming med brøyting, dårlig luftkvalitet og varierende skispor-kvalitet. Like problematisk året rundt er parkeringsjaktende bilister og kø. Nå er det på tide å bruke teknologimulighetene vi allerede vet at er her.

På kontoret vårt har tankene vært dratt tilbake til 2007, da det nasjonale prosjektet Fiks gata mi ble lansert. Her ble innbyggere invitert til å rapportere, finne eller diskutere lokaler samferdselsproblemer. Utdatert teknologi har gjort initiativet til et internettspøkelse, ukjent for de fleste og dessverre borte fra politikernes lepper.

Allikevel trengs det kanskje bare en programvareoppdatering for å bidra til at utfordringene lettere løses. Med moderne løsninger kan systemet flyttes til en mobilapp. Med integrasjoner som bilde- og video, geotagging og chat ville vi fått direktedialog mellom innbyggere og nødvendige etater når det kommer endringer som ikke er fanget opp. Dette er reell brukerinvolvering og også en uavhengighet fra dagens nødvendige informasjonsspredning gjennom media.

La oss heller ikke stoppe her. Tromsø skal om kort tid innføre bompenger. Med integrasjon mot tingenes internett kan vi gi bilister råd om trafikale forhold før vi står foran en stengt bom inn til tunellen. Dette ville særlig gjort seg gjeldende dersom man i tillegg kunne ha funnet informasjon om fremtidige endringer som blir planlagt i større og mindre grad, som Midnight Sun Marathon, Arctic Race eller omkjøringer.

Dersom vi bygger ut byen mens vi samtidig redegjør for teknologien som vil komme, får vi, innbyggerne, mulighet til å planlegge hverdagene våre. Fiks gata mi er et bevis på at det har vært politisk og administrativ vilje til å starte tidligere. Teknologien finnes i stor grad og også verktøyet for å hente den nødvendige informasjonen. Nå handler om å hente seg inn til der vi tidligere var på vei, i tett dialog med innbyggerne om hvilke tjenester som gir størst verdi slik at tjenestene utvikler seg over tid.

Dette er en åpen invitasjon til hvordan vi kan fikse byen vår. Gleder meg til å høre fra dere.
 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse