Annonse
BOMPENGER: Bompengemotstanden nådde også årets 1. mai-tog, og bompenger kommer til å bli et hett tema i den kommende valgkampen. Foto: Guro Kristoffersen Lysnes

Tromsø som pilot for veiprising

Gunnar Wilhelmsens utfordring til Erna Solberg og Jonas Gahr Støre om Tromsø som pilotprosjekt for veiprising, er svært interessant. Byen har mange trekk som gjør at den egner seg som pilot, og vi ser gjerne at spørsmålet blir utredet.

Den sikreste veien til å øke bompengemotstanden her i byen, er å frata bilistene deres vedtatte del av kaka. Det burde både SV og MDG ha fått med seg.

Bompenger eller ikke? Spørsmålet kan bli avgjørende for utfallet av årets kommune og fylkestingsvalg. En undersøkelse Nordlys har gjort blant de 10 førstekandidatene til partiene i Tromsø, viser at det er bred enighet om at brukerfinansiering er nødvendig for å få realisert viktige samferdselsløft i kommunen. Spørsmålet som nå trenger seg fram, er hvilken betalingsløsning man bør velge.

Bomstasjoner er i ferd med å fases ut, og toppkandidatene fra Ap, Høyre, Venstre, KrF og Sp vil heller ha en form for brukerbetaling med ny teknologi, gjerne GPS-basert. Det betyr at alle som bruker bil må betale, uansett hvilken sone de tilhører.

Du må ha et abonnement for å lese videre. Er du allerede Nordlys-abonnent? Trykk logg inn.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse