Annonse
Næringsdrivende i Tromsø taper store summer på å stå fordi de ikke kommer fram til kundene.

Tromsø trenger byvekstavtalen

Skulle det skje at Tromsø ikke får en byvekstavtale, vil det være et svik mot byens befolkning, skriver Nordlys på lederplass.

Nordlys sin meningsmåling i forrige uke viser at de tradisjonelle styringspartiene, Høyre og Arbeiderpartiet, begge er svekket i Tromsø.

Høyre er største parti med 17 prosent, Arbeiderpartiet følger like bak med 16,8 prosent. Deretter følger SV og Nei til Bompenger med 12,7 prosent hver, og Senterpartiet med 11 prosent.

En annen tendens er at KrF er helt radert ut, partiet vil ifølge denne målingen falle helt ut av bystyret. Miljøpartiet de Grønne (MdG) er i fremgang, og gjør et byks oppover til tre representanter i bystyret.

Selv om man skulle regne MdG med i den rød-grønne blokken sammen med Ap, SV og Rødt, vil det selv med 20 representanter ikke være nok til flertall alene for venstresiden.  

Heller ikke på på borgerlig side vil Høyre, Frp og Venstre få flertall alene. Tilsamnmen får partiene 12 representanter.

Ifølge Infacts måling har altså Tromsø nå fem partier mellom 11 og 17 prosent. Dette vil mest sannsynlig skape en uoversiktlig situasjon i Tromsø-politikken etter valget. For å styre, vil både Høyre og Arbeiderpartiet være avhengige av flere andre partier. Senterpartiet og Nei til Bompenger blir nøkkelpartiene, og det sentrale spørsmålet etter valget vil bli hvilken skjebne byvekstavtalen får.

Det avhenger både av hvilke konsesjoner Frp får i regjering, og hva som skjer i Tromsø-politikken. Det avtroppende bystyret i Tromsø har vedtatt en byvekstavtale, og er sammen med Troms fylkeskommune klare til å forhandle med Samferdselsdepartementet.

Jan Blomseth og Nei til Bompenger har som sin hovedsak å stanse denne avtalen. Blomseth er selvfølgelig nødt til å holde sitt hovedløfte til velgerne, dersom han kommer på vippen etter valget. Det vil bety at Tromsø sier nei til om lag tre milliarder kroner fra staten.

Dette må velgerne være oppmerksomme på når de går til urnene. Dersom Jan Blomseth får innflytelse i Tromsø-politikken, slik Høyre har åpnet for, vil konsekvensene komme til å merkes i hverdagen. Da vil det nemlig ikke være mulig å finansiere verken nye veier, utvidet busstilbud eller andre trafikk-tiltak i Tromsø. Å late som noe annet, er å føre velgerne bak lyset.

Skulle det skje at Tromsø ikke får en byvekstavtale, vil det være et svik mot byens befolkning. Det er også verdt å merke seg at næringsdrivende forteller at de daglig taper store summer på å stå i kø.

Det kan være lett å få panikk i møtet med ensaks-partier som vinner terreng. Men faktum har likevel ikke endret seg: Tromsø har et skrikende behov for opprustning av transport-systemene. Vi setter vår lit til at politikerne i Tromsø opptrer ansvarlig og ikke setter byen i revers.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse