Annonse
E8 I DAG: Tungtrafikken dundrer mellom husveggene i Ramfjord. Nå skal det statseide selskapet Nye Veier AS, inn i prosjektet nye E8. Foto: Bengt Nielsen

Oppspark til nok en splittelse

Det samferdselsministeren ber om, er uten forankring i lokalpolitikken.

Nye E8 i Ramfjord går nå inn i enda en ny fase. Etter 32 år med maktkamper og lokal krangling, har samferdselsminister Ketil Solvik Olsen beordret det statseide selskapet Nye Veier A/S inn i prosjektet. Sammen med Statens Vegvesen skal de gjennomgå prosjektet, etter at et kostnadsoverslag viste en prisøkning på mer enn en halv milliard fra det opprinnelige anslaget.

Samferdselsministeren har også bedt partene om å vurdere gevinstene ved å se nye E8 i sammenheng med en framtidig Ullsfjordforbindelse og Tindtunnel.

Det siste er dessverre et oppspark til nok en splittelse om E8. For det finnes ikke et eneste politisk organ som har vedtatt tunnel gjennom Tromsdalstinden. Visst er det krefter i Tromsø som jobber for tunnel, og som driver lobbyvirksomhet overfor Frp om saken, men det betyr ikke at den er vedtatt i lokale, demokratiske fora.

Det samferdselsministeren ber om, er uten forankring i lokalpolitikken.

Det kan være at Tindtunell er en god ide, men det vil i så fall være et prosjekt som selvfølgelig ikke kan etableres på siden av lokaldemokratiet.

Det er ikke å ta for hardt i å beskrive nye E8 som en årelang verkebyll. 32 år med krangel om trasévalg og stadige omkamper, har på mange måter satt Tromsø i ei bakevje. Man har rota til et av kommunens viktigste utviklingsprosjekter, samtidig som befolkningen i Ramfjord har måttet leve med stadig mer tungtrafikk tett innpå husveggene.

Men takket være nettopp Frp og Høyre får vi nå en innfartsvei som blir lengre, dyrere og dårligere.

Nye E8 vil være det første prosjektet som statseide Nye Veier AS,  har i Nord-Norge. Selskapet sier selv at de klarer å redusere kostnadssiden med 20 prosent i prosjekter de overtar fra vegvesenet. Så spørs det hvor kuttene skal komme når det gjelder innfartsveien til Tromsø.

Da kostnadene økte fra 2,2 til 2,77 milliarder, anbefalte Vegdirektoratet å barbere prosjektet med 370 millioner. Mesteparten av dette ble hentet inn ved å foreslå redusert veibredde, og å kutte ut midtdeleren.

Dette er overhodet ikke akseptabelt. Å kutte midtdeleren går på trafikksikkerheten løs. Å innskrenke veibredden betyr gårsdagens løsninger på en vei som skal stå sånn i mange, mange år framover.

Å redusere kvaliteten på innfartsveien til Nord-Norges største by er simpelthen en elendig løsning. For Høyre og Frp vil det være en solid bremsekloss i valgkampen neste år.

Nå må vi snart være ved veis ende i planleggingen, uten flere krumspring om veibredde, traséer og tuneller.  

 

 

 

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse