Annonse
Torsdag 31. oktober inntraff denne hendelsen på innfartsveien til Tromsø. Til alt hell klarte føreren av personbilen å unngå sammenstøt med vogntoget som kom imot kjørte ut av veien i motgående kjørefelt. Hendelsen ble filmet med personbilførerens dahsbordkamera.

Uakseptabelt og skremmende

Farlige vognog påvirker nå bevegelsesfriheten til folk i Nord-Norge, skriver Nordlys på lederplass.

Det er bare noen få uker siden den første snøen la seg på veiene i nord. På den korte tida har vogntog i trøbbel blitt en mer eller mindre dagligdags foreteelse over store deler av landsdelen. Ofte flere ganger daglig.

Den siste uka har vi sett eksempler på video av ferske nestenulykker, hvor vogntoget har mistet kontrollen og sjåføren i personbilen har sluppet fra det med skrekken. 

Så langt denne vinteren har vi hatt marginene på rett side, men vi husker med gru vinteren som var, og møtet med vogntoget som kostet unge Charlie Dan Lind (22) livet ved Nordkjosbotn. Det brutale dødsfallet satte for alvor i gang debatten om dårlig skodde vogntog på krevende, nordnorske vinterveier.

En meningsmåling her i Nordlys viser at 80 prosent er noe bekymret (24 prosent) eller svært bekymret (56 prosent) for å møte tunge kjøretøy på vinterføre. Halvparten av de spurte sier at det hender de lar være å kjøre på hovedveiene, av sikkerhetsmessige grunner.

Nordlendingene har altså blitt redde for å kjøre bil på vinteren. Folk i Nord-Norge er med andre ord i ferd med å bli gisler på vinterveiene sine. Det er bevegelsesfriheten som står på spill. Og det skyldes en enorm – og økende – mengde med vogntog, hvorav altfor mange av dem er for dårlig skodd. Hvordan kan Norge tillate dette?

Det som er et faktum, er at sjåførene gjør en jobb som er uunnværlig. De kjører alt det vi trenger i hverdagen. Mat, byggevarer, drivstoff, kort sagt det man trenger for at et samfunn skal gå rundt. En del av vogntogene er knyttet til økende transport av laks, torsk og annen sjømat til markedene. Rutene går som oftest fra kysten, og inn over grenseovergangen ved Bjørnfjell (Narvik) eller Kilpisjärvi (Skibotn).

Mange av sjåførene har yrkesstolthet og er opptatte av sikkerhet. Andre har det ikke, og kontrollene som utføres, viser at det er for mange av dem. Det er disse som gjør at utviklingen er skremmende og uakseptabel. De siste dagene har vogntog ligget strødd på nordnorske veier. Mange av dem er ikke utrustet for smale vinterveier med etterslep på vedlikehold, og sjåførene mangler kunnskap om nordnorsk vinter.

Samferdselsministeren sitter med det øverste politiske ansvaret. Jon Georg Dale (Frp) har øremerket 20 millioner kroner til økt kontrollvirksomhet. Spørsmålet er om det er nok.

Også oppdragsgiverne, de norske selskapene, må ta sin del av ansvaret for den livsfarlige retningen tungtransporten har tatt. I hvilken grad de har god nok kontroll på transportørene, er et åpent spørsmål.

Til sist aktualiserer bilistenes redsel behovet for trygg transport utenom veinettet. Bygging av jernbane vil i så måte være et kraftfullt politisk signal om at man tar folk i Nord-Norge på alvor. Parallelt med dette er det også et politisk ansvar å legge til rette for enda mer transport til sjøs.

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse