Annonse
KOSTBART: Langsundforbindelsen er en planlagt undersjøisk forbindelse her mellom Ringvassøya og Reinøya.

Uansvarlig prioritering

Langsundforbindelsen er et prosjekt som ikke bør realiseres, mener Nordlys.

Fylkesrådet for Troms og Finnmark står fast på at byggingen av Langsundforbindelsen i Karlsøy til rundt en milliard kroner skal starte.

Det går fram av forslaget til nytt budsjett for neste år, som skal behandles i fylkestinget 13.desember.

Innstillingen fremstår som halsbrekkende uansvarlig. Administrasjonen har frarådet byggingen. Det er fullt ut forståelig, i fremlegget til budsjett kan vi lese at økonomien for Troms og Finnmark fylkeskommune  ikke er bærekraftig. Det skyldes låneopptak og en gjeldsgrad som er langt over anbefalt nivå. I 2023 vil Troms og Finnmark nærme seg finanskostnader på nær en halv milliard kroner årlig, for å betjene alle lån på investeringer. Det sier seg selv at dette vil gå ut over drift og tjenester i den nye fylkeskommunen.

At Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV i en slik situasjon går i bresjen for et historisk uansvarlig vedtak, er ikke til å tro. All ære til MDG og Rødt, i særdeleshet Jens Ingvald Olsen, som har frontet en fornuftsbasert motstand mot den undersjøiske tunellen til Reinøya, der det i dag er 250 fastboende.

Det er de små partiene som har opptrådt ansvarlig, og stilt kontrollspørsmålene, altså om det finnes en alternativ bruk av pengene som vil ha større samfunnsmessig gevinst.

Men flertallet i det nye fylkestinget nekter å foreta en slik prioritering.  I stedet lener politikerne seg på prioriteringer som ble foretatt 15 år tilbake i tid. Det rasjonelle burde være å spørre om samfunnet har endret seg, ikke minst demografi og framskriving av folketall. Dersom man opererer med et slags kø-prinsipp over 20 til 30 år, svarer man sjelden til dagens forventinger og behov.

Det skapes ofte et inntrykk av at Langsund-forbindelsen mer eller mindre er gratis, og at såkalte fergeavløsningsmidler skal betale festen. Det som er hundre prosent sikkert, er imidlertid at det er Troms og Finnmark fylkeskommune som må foreta et enormt låneopptak, og deretter betjene renter og avdrag. Fergeavløsingsmidlene er dessuten sårbare for fremtidige politiske beslutninger i Stortinget.

Selv om man har gitt sterke politiske lovnader til et prosjekt over tid, må det være tillatt å justere kursen og innse realitetene. Langsund-forbindelsen er et forvarsel om hva slags uansvarlig politikk vi kan vente oss fra reverseringsstyret i Troms og Finnmark fremover. Det som er sikkert, er at de kommer til å bli konfrontert med hva de har brukt penger på, når de rundt neste sving må forsvare omfattende kutt.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse