Annonse
Da Høyre, Frp og Venstre rykket inn på rådhuset i Tromsø i 2011, lå det en fiks ferdig reguleringsplan på bordet. For en ny vei på vestsiden av Ramfjord. Men det borgerlige byrådet la planen i skuffen, og beordret ny planlegging av en vei på østsiden. Fra venstre: Jonas Eilertsen (V), Brit Hege Alvarstein (FrP), Øyvind Hilmarsen (H), Line Fusdahl (H), Anna Amdahl Fyhn (H) og Kristoffer Kanestrøm (Frp). Foto: Vidar Dons Lindrupsen

Uansvarlig og umoralsk om E8

Høyre og FrP er i ferd med å svikte befolkningen i Tromsø og regionen rundt.

I 30 år har nye E8 vært en kasteball. Offer for omkamper, snuoperasjoner og selverklærte veieksperter. Ingen politiske partier går helt fri fra ansvaret for det som har blitt en vond veiskandale.

Farsen er slett ikke over. Nå anbefaler Statens vegvesen en smalere vei uten midtdeler gjennom Ramfjord – for å spare 300 millioner kroner. Veien skal bygges 2,5 meter smalere enn planlagt.

Og det betyr at reguleringsplanen må ut på nok en høringsrunde. Nye E8 er altså fortsatt i spill.

Befolkningen i hele Tromsøregionen blir servert en halvdårlig veiløsning – som ikke er så trafikksikker som den kunne ha blitt.  Det er et slag i ansiktet på en stor og sterkt voksende befolkning i Tromsø.

Det er nå 30 år siden Vegvesenet startet planlegging av en ny E8 gjennom Ramfjord. Så fulgte år med flere trasealternativer, flere kommunedelplaner, og et kommunestyre som stadig ombestemte seg.

Da Høyre, Frp og Venstre rykket inn på rådhuset i Tromsø i 2011, lå det en fiks ferdig reguleringsplan på bordet. For en ny vei på vestsiden av Ramfjord. Men det borgerlige byrådet la planen i skuffen, og beordret ny planlegging av en vei på østsiden. Selv om denne traseen ville være både mye lengre og dyrere enn en vestre trase.

Senere fulgte Høyre og Frp opp i regjering, blant annet ved å ikke ta til følge innsigelser fra flere hold.

I mars 2017 la vegvesenet fram reguleringsplanen for en 14 kilometer lang ny vei på østsiden – som ble sendt ut på høring. Vegvesenet ville bygge en vei med standard for framtiden, 12, 5 meter bred, med midtdeler og forbikjøringsoner. Midtrekkverk akkurat som på E8 i Lavangsdalen, noen kilometer unna.  Men den blir kostbar. Et nytt kostnadsoverslag beregnet i fjor, viste en sluttsum på 2, 77 milliarder kroner, langt over det såkalte styringsmålet på 2,2 milliarder som regjeringen har fastsatt i Nasjonal Transportplan.

Vegvesenet måtte dermed kutte kostnader og har nå kommet med sin anbefaling overfor Samferdselsdepartementet: En ny europavei, bygget for framtiden, men med lavere standard enn den eksisterende E8 i Lavangsdalen.  Detter er uansvarlig og politisk  umoralsk.

Uansvarlig  fordi trafikksikkerheten blir dårligere enn den kunne og burde ha vært. Midtrekkverk er en fysisk forsikring mot de ødeleggende møteulykkene som dreper. Bare siden 2005 har møteulykker på dagens E8 i Ramfjord tatt fem menneskeliv.

Umoralsk fordi Høyre og FrP i regjering må ta ansvaret fordi man i utgangspunktet valgte en både dyrere og lengre trase i Ramfjord. Å la dette gå på bekostning av trafikksikkerheten for folk flest – gjennom å fjerne midtdeler fra planen – er umoralsk.

Dette holder rett og slett ikke. Høyre og FrP har påtatt seg en forpliktelse – nå må de levere til Nord-Norges største og raskest voksende by.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse