Annonse
UiT-ledelsen har innført parkeringsavgift på elbil. Med hvilken begrunnelse? Hvordan kan man innføre en avgift for å fremme miljøvennlig adferd, for bare kort tid etterpå gjøre en slik adferd tilnærmet likegyldig? undrer Svein Anders Noer Lie. (Illustrasjonsfoto)

UiTs vedtak om parkeringsavgift på elbil

Universitetet i Tromsø lever kanskje fortsatt på noen rester av den identiteten som universitetet opparbeidet seg i løpet av 70-80 tallet? Et progressivt og ledende universitet i Norge. Sett fra mitt ståsted ville en naturlig videreføring av denne identiteten bety et universitet som satset på miljørorientert drift og faglig fokus.

Dette er i alle fall noe jeg og mange med meg har jobbet for helt siden tidlig 90-tall. Et slags gjennomslag kom med strategiplanen «Drivkraft i Nord» hvor ‘miljø’ står sentralt, og som også har resultert i en storsatsing på Arctic Center for Sustainable Energy (ARC). Men her ser det kanskje ut til at universitetet har vært litt sent ute? Tilsvarende senter i Oslo og Trondheim har nå fått store bevilgninger fra forskningsrådet.

For meg er universitetets elbilsatsing et symptom på universitetets treghet. Lenge etter at alle de andre universitetene hadde veletablerte ordninger for lading på sine universiteter, måtte elbilforeningen legge kraftig press på universitetet for å få til noen få og dårlig fungerende ladepunkter. Men like etter at et system var på plass vedtok universitetet å ta seg godt betalt for bruken av disse punktene. (Dette er i seg selv ikke urimelig, men sammenlignet med de andre universitetene, så utmerker UiT seg på nytt).

Universitetet vedtar også fortjenestfullt å innføre parkeringsavgift på universitetet. Begrunnelsen for vedtaket var at man ønsker å bidra til mer miljøvennlig transportadferd. Studentparlamentet sier seg enig i dette ene og alene med dette som begrunnelse. (Grønne studenter er pådriver for innføringen av parkeringsavgiften). Elbiler skulle parkere gratis, elsykler skulle lånes ut gratis og det skulle legges bedre til rette for syklister generelt.

Så går det noen få år før ledelsen ser sitt snitt til å innføre parkeringsavgift på elbil. Med hvilken begrunnelse? Hvordan kan man innføre en avgift for å fremme miljøvennlig adferd, for bare kort tid etterpå gjøre en slik adferd tilnærmet likegyldig?

Det finnes mange private selvbestaltede argumenter mot elbil. For eksempel var i sin tid Thor Ingebrigtsen ved UNN mot «dette elbiltullet» og de som ytret ønske om en differensiert parkeringsavgift på UNN kunne bare se langt etter gjennomslag. Er det en liknende situasjon som gjør seg gjeldende her?

UiT satser stort på forskning innen alternativ energi.  Denne satsningen er meningsfull fordi det inngår i en helhet hvor elbilen er en del av bildet. Hvorfor skal da UiT utmerke seg på denne måten?

 

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse