Annonse
AMEDIA SOLGT: Fra høyre den nye eieren André Støylen i Sparebanstiftelsen DNB. I midten konsernsjef Are Stokstad. De tidligere eierne LO ved leder Gerd Kristiansen og Knut Ivar Solnes fra Telenor (bak). Foto NTB Scanpix

Ukas beste nyhet

Det er ingen i Amedia som tror at omstilling ikke lenger er nødvendig. Til det har vi sett for mange kollegaer ta sluttpakker.

Leserne har respondert positivt på tilbud om å abonnere digitalt.

Konsernet Amedia, som Nordlys er en del av, har fått ny eier. Sparebankstiftelsen DNB har overtatt alle aksjene som LO og Telenor eide.

Stiftelsen eier ti prosent av DNB, forvalter en kapital på 20 milliarder kroner og gir flere hundre millioner kroner til gode formål innen kunst og kultur hvert år.

For eksempel kjøper stiftelsen inn kunst til norske museer og svinedyre instrumenter til norske musikere. I Oslo åpner stiftelsen snart kulturhuset Sentralen på 12.000 kvadratmeter i Kvadraturen. 

Nyheten er godt mottatt hos ansatte og ledere i Amedia som nå får en tålmodig eier som bedyrer at den ikke ønsker avkastning på sin investering.

Å bli solgt til utlandet, eller stykkevis og delt, hadde vært langt verre alternativer. Få vil dessuten savne de tidligere eierne.

Om å gjøre forretninger med en av dem, Telenor, hevdet tidligere kringkastingssjef Einar Førde at det var som å ha munnsex med en hai.

Om mediehusene nå er ute av haikjeften, er likevel langt fra alle problemer løst. Sparebankstiftelsens direktør André Støylen er presis når han til Dagens Næringsliv sier at kjøpet gir en løsning på eierskapet, men ikke selve driften.

Nordlys-redaktør Anders Opdahl sier det samme på en annen måte: Mediehusene har fått ny eier, men ikke et nytt mediemarked.

Hos konkurrentene Schibsted har nyheten åpenbart utløst nervøsitet. Der uttrykkes bekymring over at Amedia-bedriftene nå vil lene seg tilbake i fanget på en eier som ikke vil ha profitt og dermed stoppe opp i den digitale omstillingen.

Pussig resonnement, all den tid kvartalsvise avkastningskrav kan være et direkte hinder for nødvendig tid og ressurser til omstilling. Og ikke minst ressurser til å lage den gode journalistikken.

Det er ingen i Amedia som tror at omstilling ikke lenger er nødvendig. Til det har vi sett for mange kollegaer ta sluttpakker.

Jeg har vært dypt bekymret for utviklingen i egen bransje. Men i det siste har jeg sett lysere på livet. Etter en forvirret periode, med store mengder kuriosa som skulle gi klikk til digitale annonser, er det nå «back to basic».

Amedia definerer nå journalistikk som selve forretningsideen. Leserne har respondert positivt på tilbud om å abonnere digitalt. Av Nordlys' nesten 19.000 abonnenter, er hele 27 prosent digitale. Tallet øker stadig.

Andre mediehus i Amedia har liknende utvikling. Leserne betaler for et digitalt innhold og forlanger selvfølgelig substans tilbake. Den gamle kontrakten er tilbake.

På annonsesiden er hovedproblemet at amerikansk storkapital, mest typisk Facebook, stikker av med store penger uten å skatte særlig til Norge og uten å investere et rødt øre i journalistikk. Dette kan de gjøre fordi har tunge data om oss slik at annonsene blir treffsikre.

Behovet for en reform på dette området er overmodent og her bør norske politikere lære av de skatteregimene som ble satt opp for amerikanske oljeselskaper i sin tid. Kom gjerne til landet, men dere må legge igjen betydelige verdier, enten dere vil eller ei.

Norge er tross alt ingen bananrepublikk.
 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse