Annonse
RÅKJØRING: 50-sonen på E8 på Oteren. Her respekteres ikke fartsgrensen.75 bilister fikk fartsbøter etter en politikontroll mandag formiddag. Fire ble fratatt førerkortet. Lokalbefolkningen frykter at råkjøringen skal ta liv, og vil ha nedsatt fartsgrense og fartsdumper. Det mener Nordlys de bør få snarest. Foto: Kjetil Grape

Ukultur i trafikken

Det må da være mulig for vegvesenet å komme med tiltakene som befolkningen i Storfjord ønsker: nedsatt fartsgrense og fartsdumper på E8 gjennom Oteren.

Dermed holder en eldgammel plan den farlige veistrekningen som gissel.

Det har vakt berettiget oppsikt at politiet, i løpet av noen formiddagstimer, måtte bøtelegge 75 bilister for å ha brutt fartsgrensen på E8 gjennom bygda Oteren i Storfjord. For fire av sjåførene var fartsovertredelsen så stor, at førerkortet ble beslaglagt.

Strekningen det er snakk om, har vært preget av råkjøring i mange år. Innbyggere Nordlys snakket med mener mandagens politikontroll ville gitt et mye høyere resultat, dersom ikke bilistene hadde varslet hverandre ved å blinke med lysene. Noen bruker også sosiale medier til å varsle om politikontroller. Det har en fartsdempende effekt der og da, men bidrar ikke til endring av holdninger og atferd.

Resultatet av kontrollen mandag er uansett trist, og vitner om ukultur i trafikken. I de groveste overtredelsene er det ikke urimelig å mene at dette har sin bakgrunn i gi blaffen-holdning og mangelfull evne til konsekvenstenking. For det er en grunn til at fartsgrensen er satt ned, om det er aldri så mye Europavei.

Veistrekningen går gjennom et boligfelt med 22 boliger. Her er det også en barnehage og andre kommunale arbeidsplasser. Avkjørslene er flere steder uoversiktlige, spesielt om vinteren. Og veien er så smal at det ikke finnes midtstripe. Fartsgrensen er satt til 50 km/t.

Innbyggerne, med ordfører Geir Varvik i spissen, ønsker at noe blir gjort, før det går liv. De vil ha 40 km/t som fartsgrense, og fartsdumper. Men det vil ikke Statens vegvesen. De viser til at det er nasjonale fartsgrensekriterier som gir dagens fartsgrense. Det finnes dessuten en 40 år gammel plan om endring av traséen gjennom bygda. Problemet er at denne planen aldri ser ut til å bli realisert.

Dermed holder en eldgammel plan den farlige veistrekningen som gissel. De som bor her må finne seg i å leve med en livsfarlig vei, takket være nasjonale kriterier og en plan veimyndighetene ikke har vært ivrige etter å iverksette.

Mens storfjordingene venter på den nye traséen, må det være mulig for vegvesenet å komme med de tiltakene som befolkningen her ønsker: nedsatt fartsgrense og fartsdumper. Dersom de nasjonale kriteriene for fartsgrenser er så rigide at det ikke lar seg gjøre, må problemet på politikernes bord. Fartsdumper kan umulig være et problem. De later til å være svært enkle å fjerne og bygge opp igjen, for eksempel når det skal avholdes større sykkelritt.

Kommunen og vegvesenet skal ha møte om saken til høsten. Da bør problemet bli løst, slik at storfjordingene får en tryggere vei.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse