Annonse
Ullsfjord-ferga bør kunne drives på hydrogen, biogass eller biodiesel i stedet for infrastrukturkrevende elferge - i påvente av Ullsfjordforbindelsen, mener styret i Ullsfjordforbindelsen AS. (Foto: Yngve Olsen)

Ullsfjordferge og Ullsfjordforbindelse  

I fredagens Framtid i Nord står følgende to oppslag på samme side: «Det ble for risikabelt for et lite selskap», uttaler Kjell Mikal BJørklid. På toppen av sida sier Fylkesråden: «Utslippene reduseres med 4000 t pr år». Det første er beklageligvis et korrekt utsagn med den konsekvens at Bjørklids Ferjerederi må legges ned. Det andre utsagnet er for optimistisk. Det kan, i beste fall, bli litt utslippsreduksjon lokalt, mens det komplette klimaregnskapet vil vise helt andre tall når det gjelder de totale utslipp. Dette har vi både i brevs og artikkels form bedt det nye fylkesrådet om å avklare. I stedet for målet om 0-utslipp, kan konsekvensen av Fylkets anbudsprosess (med god hjelp fra staten) bli større utslipp enn med vanlig ferge. I tillegg kommer konsekvensen at lokale bedrifter må legges ned.

Historikk

Den nære historikk i saken om Ullsfjordforbindelsen er følgende: Administrasjon og fylkesråd arbeidet med nye fergeanbud. Der ønsket man å elektrifisere Lyngen- og Ullsfjordferga. Da Fylkestinget oppdaget dette ba de om at Ullsfjordferga skulle holdes utenfor elektrifisering i anbudet. Den åpenbare grunn til det var at Ullsfjordforbindelsen forventes å bli realisert i løpet an anbudsperioden. Det andre fylkestinget gjorde var å vedta regional plan og be om at planleggingen av UFB ble videreført. Klarere kan det knapt sies. Men administrasjonen og forrige fylkesråd gjør tvert om: Ullsfjordferga legges ut på anbud med elektrifisering og ingen penger bevilges til videre planlegging.

Nå og fremover

Det nye Fylkesrådet har fått et av landsdelens beste veiprosjekt «i fanget» på verst tenkelig måte. Men heretter vil også de bli målt på sine gjerninger. Vi ber Fylkesrådet om følgende:

  1. Få iverksatt planleggingen av UFB uten opphold. Sørg for at planleggingen starter umiddelbart etter at vedtak er gjort. Det har allerede gått ett helt år.
  2. Få endret opplegget for Ullsfjordferga slik at infrastrukturinvesteringer og store utslipp unngås. Det kan gjøres ved at ferge drevet på hydrogen, biogass eller biodiesel settes inn i stedet for elferge. Man har perioden frem til 2023 til å få på plass mer bærekraftige løsninger. Den må utnyttes
  3. Det legges inn klausul i kontrakten med Norled at ferga kan flyttes til annen fergerute i anbudsperioden.

Styret i Ullsfjordforbindelsen AS

  • Wiktor Sørensen, styreleder
  • Gunhild Glosemeyer Johansen, nestleder
  • Gunnar Pedersen, Bjørn Stakkenes, Tor Petter Christensen, styremedlemmer

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse