Annonse
Lærerne demonstrerte i Oslo mot forslaget fra Kommunenes Sentralforbund (KS) i tariffoppgjøret. Natt til mandag avgjøres forhandlingene. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Undervisning er ferskvare, selv om KS tror det kan lagres over lengre tid for å bli brukt når det trengs

Vi er klare for å kjempe for elevene, skriver Utdanningsforbundet i Troms.

Vi håper KS har tatt til vettet under meklingen og lytter til profesjonens stemme

I disse dager sitter Riksmekleren og alle delegasjonene i lønnsforhandlingene i KS-området og mekler. De har startet innspurten, og er nå på oppløpssiden i meklingen. Hvis de ikke kommer til en løsning innen midnatt 25.mai vil det bli konflikt med streik som resultat. 

Foruten å hevde at våre økonomiske krav er rettferdige har vi denne våren vært nødt til å forsvare viktige prinsipper for hvordan den gode skolen skal drives og organiseres. 

Denne våren har vi opplevd at lærernes arbeidstid er blitt satt under press, og for lærerne har kampen om arbeidstiden vært sentral. 

Kampen om lærernes arbeidstid handler om retten til å inngå sentrale tariffavtaler – en sentral bærebjelke i den norske samfunnsmodellen, og et helt grunnleggende prinsipp for å oppnå størst mulig likeverdighet i utdanningstilbudet i Norge. KS ønsket i utgangspunktet å overføre denne forhandlingsretten til lokale arbeidsgiveres styringsrett. Her har KS endelig latt seg overbevise av et massivt trykk fra lærerorganisasjonene og våre allierte i skolesamfunnet.

Vi innkasserer imidlertid ingen seier før avtalen er ferdigforhandlet og undertegnet.

Den norske læreren må være sikret et minimum av tid til for- og etterarbeid. Lærerne trenger mer tid, ikke mindre tid, for å ha mulighet til å gi undervisning og vurdering av høy kvalitet, tilpasset hver enkelt elev. Derfor er det helt uaktuelt å akseptere en økning i antall undervisningstimer for lærerne, slik KS i realiteten legger opp til når de opprettholder sitt krav om økt fleksibilitet for antall timer læreren skal undervise.

Hver time en lærer jobber utover elevenes skoleår, er en time mindre til elevene når de skal følges opp når de er på skolen og trenger lærernes tid og oppmerksomhet. Derfor må lærernes arbeidsår i størst mulig grad tilsvare elevenes skoleår. Undervisning er ferskvare, selv om KS tror det kan lagres over lengre tid for å bli brukt når det trengs. Dagens lærere kan ikke snu bunken, men må være oppdaterte faglig og metodiske. Det er åpenbart viktig for kvaliteten på opplæringa.  

Vi har krevd at lærerne og skolelederne gis mulighet til å konsentrere seg om kjerneoppgavene, og at de blir gitt et profesjonelt handlingsrom til å prioritere de oppgavene de mener er viktigst for utvikling av elevenes faglige og sosiale kompetanse. Det er profesjonsutøverne i skolen som best kjenner hvor skoen trykker fordi de har den på.

For å opprettholde god kvalitet i den norske skolen er det også svært viktig for oss at nyutdannede lærere får redusert undervisningsplikt, og bedre oppfølging og veiledning de første praksisårene. Det er viktig at starten på lærerlivet bedres slik at risikoen for at de forlater yrket etter få år blir mindre.

Vi håper KS har tatt til vettet under meklingen og lytter til profesjonens stemme hva gjelder skolens kjerneoppgaver som undervisning, vurdering og elevkunnskap. Hvis ikke er vi redd det kan bli en langvarig konflikt. 

La det ikke herske noen tvil: Vi er klare for å kjempe for at norske elever skal få en best mulig skolehverdag med kvalifiserte, motiverte og tilstedeværende lærere.

LES OGSÅ: Egon Holstad: - Ikke kødd med lærerne.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse