Annonse

Gal strategi fra SV

SVs Torgeir Knag Fylkesnes bruker sterke ord etter at Ap ikke støttet SV-forslaget om bygging av Nord-Norgebanen som er til behandling i Stortinget.

Vi er forbauset over at Knag Fylkesnes er så tung på labben . Å anklage Ap og nestlederen Bjørnar Skjæran for svik, er unødvendig sterke ord.  Når Ap har åpnet døra på gløtt for Nord-Norgebanen, er det jo ikke minst fordi Skjæran med sitt ståsted i Nord-Norge har bidratt til et kursskifte.

SV-forslaget på Stortinget minner mest om symbolpolitikk, der noe av hensikten var å påføre Ap et nederlag. Utskjellingen av Skjæran følger samme mønster.

At Arbeiderpartiet skulle vedta bygging av et prosjekt til minst 130 milliarder kroner som en innskytelse på Stortinget, hjulpet av et par politiske løsgjengere fra Fremskrittspartiet, var strengt tatt ikke særlig realistisk.

Slikt er det kun småpartier i opposisjon som kan tillate seg. Ethvert ansvarlig styringsparti som tar ansvar for helheten vil naturlig nok stritte i mot.

Dersom man skal få nasjonalt gjennomslag for et så stort prosjekt i nord, er neppe SVs måte å gjøre det på den riktige.

Dersom Nord-Norgebanen skal bli bygd, må det være fordi man har samlet Norge bak noe som uten tvil er et samfunnsbyggende prosjekt, og fordi en regjering vil det og går helhjertet inn for det.

SV har gjort en viktig jobb for å sette saken på kartet. Men hvis man skaper unødvendige konflikter gjennom egenmarkeringer, risikerer man å svekke mulighetene for gjennomslag når det blir alvor. Altså å samle et flertall som står på trygg faglig grunn.

Det kommer nå en stor konseptvalgutredning som vil fortelle mer om kostnader, naturinngrep, klimakonsekvenser og ulike traseer.

Vi har liten tro på at en Høyreledet regjering vil gå inn for jernbane i nord. Statsministerens visjon for transport i landsdelen har frem til nå vært kolonner med førerløse vogntog.

Dersom banen skal bli bygd, vil det være avhengig av et regjeringsskifte i 2021. Det er gledelig at både MdG, Rødt og Senterpartiet nå støtter banen. Å stille seg i veien for jernbane i nord, vil føre til at Ap taper ytterligere oppslutning i nord.

Derfor tror vi ikke det vil skje. Snarere håper og tror vi at Ap og de andre rødgrønne partiene bygger en sterk allianse som bokstavelig talt kan få prosjektet på skinner etter 2021.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse