Annonse
La oss fortelle historiene, slik de var. La hele Norge få kjenne historiene. Og bland ikke inn i debatten hva som ikke hører til, skriver SVs fylkespolitiker Johnny Ingebrigtsen i et svar på dette innlegget fra Arne O. Holm.

Jeg er ikke naiv - jeg har jordet meg til historien her i nord!

Brødtekstbilder: 
«Ribbon of Saint George» - på norsk Sankt Georgs-ordenen.
Her i nord, hvor vi lever, brukes den orange/sorte stripete sløyfen sammen med emblemet til Murmansk fylke, som et symbol på seieren over nazismen og heder til de som var med i kampen for friheten.

Sammen med russiske og norske krigsveteraner, politikere og lokalbefolkning, har noen få av oss fylkespolitikere de siste dager vært på en historiereise over slagmarkene i Nordvest-Russland. Grufulle fortellinger og senvirkninger er fortalt av folket. Alle sier at krig er forkastelig. Flere forskere, historikere og journalister har presentert nye resultat av sitt arbeid, ispedd egne teorier om hva Sovjet og Stalin egentlig ønsket og planla med Den røde armés invasjon i Finnmark. Faktum er jo at Finnmark ble befridd av Den røde armé. Soldatene delte noe av sin mat med utsultede finnmarkinger, før de trakk seg tilbake over den gjeldende grense.

Egoet og behovet for å høre sin egen mening gjør seg gjeldende blant noen aktører i løpet av disse historiske dagene. Ellers kloke og fornuftige Arne O. Holm blåser seg opp mot et simpelt nivå, når han kritiserer at noen av oss fylkestingspolitikere hadde smykket oss med det symboltunge Ribbon of Sankt Georgs. Holm hevder  at de færreste vet hva dette ordensbåndet symboliserer, kanskje heller ikke de som hadde hengt det på jakkekragen. De smykker jeg bærer, er av gull, og de fester jeg på meg for å være fin. Når det passer seg.

Her i nord, hvor vi lever, brukes den orange/sorte stripete sløyfen sammen med emblemet til Murmansk fylke, som et symbol på seieren over nazismen og heder til de som var med i kampen for friheten. Arne O. Holm sier vi fylkespolitikere er naive. Jeg ser verden med mine øyne, fra hvor jeg lever, i Finnmark. Som ble frigjort av Den røde armé og de russiske soldater.

Jeg er faen meg ikke naiv! Jeg har jordet meg til historien og den jorda som er stenket av blod. Og jeg blander ikke inn at andre kulturer i andre deler av verden bruker de historiske symboler for en annen betydning. Ei heller at pompøse journalister, som burde vite bedre, setter dette i sammenheng med at symbolet er forbudt i Ukraina og brukes blant nasjonalister i Russland som en støtte til nettopp annekteringen av Krim. Det er 70 år mellom disse hendelser.

Jeg har gjestet Murmansk-Kirkenes-området tidligere under den store årlige markeringen av frigjøringen i mai. Både skolebarn og eldre mennesker samt soldater og veteraner fra krigen bærer symbolet. Ja, til og med på og rundt minnebautaen for russiske falne soldater i Skibotn i Troms henger og ligger mange slike jakkesymbol.

La oss ikke tillate å avspore, men spore historien og debatten om at nazistenes verdenskart ble rullet sammen fra nord, fra Finnmark, og hevet på et bål. La oss fortelle historiene, slik de var. La hele Norge få kjenne historiene. Og bland ikke inn i debatten hva som ikke hører til.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse