Finansminister Siv Jensen, statsminister Erna Solberg, kulturminister Trine Skei Grande og nestleder i Krf, Kjell Ingolf Ropstad, holdt torsdag kveld en pressekonferanse etter at landstyremøtene sa ja til den fremforhandlede regjeringsplattfomen. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Uten en plan for nord

For å ta det positive først (det er nokså fort gjort): Det er et par punkter i regjeringsplattformen som Nord-Norge har grunn til å glede seg over. Det blir ikke kjøp og salg av fiskekvoter for båter under 11 meter, mens oljeleting i Lofoten, Vesterålen og Senja er nok en gang er satt på vent.

Så til det som er verre: Etter å ha stått bak en upopulær tvangssammenslåing mellom Troms og Finnmark, hadde regionreformens pådrivere KrF og Venstre en mulighet til å rette opp skaden. Eller kompensere, ved hjelp av aktiv politikk. 

Men regjeringserklæringen inneholder ingen konkrete signaler i en slik retning. Tvert imot kan den tyde på at den nye flertallsregjeringen ikke har fokus på å lege sårene og skape ro i nord.

De fire partiene som danner regjering sammen, gjør dermed jobben enda lettere for Senterpartiet og Vedum, som reiser rundt i landets største region og høster folkelig misnøye.

Det handler ikke bare om tvangssammenslåingen. Velgerne vil merke seg at plattformen fremstår uten ambisjoner eller virkemidler for en ny region som skal utgjøre en fjerdedel av Norges areal.

Her er det få grep for å løse samfunnsutfordringene. Der man er i nærheten, fremstår det som uforpliktende og svevende. Et sekretariat for et nordområdeforum skal legges til Vadsø, muligens med en håndfull arbeidsplasser. Det er selvfølgelig ikke noe fullgodt plaster på såret til Øst-Finnmark.

Mens det skal satses stort på tog i sør, er det ingenting til opprustning av skinner i nord. Eller nye stekninger. Finland vil bygge jernbane fra Rovaniemi til Kirkenes, men engasjementet fra norsk side er fraværende.  Og ikke nevnt med et ord i plattformen.

Vi nordlendinger får derimot beholde flyseteavgiften. Det er kanskje nødvendig for å betale for KrFs kostbare reformer og hjertesaker. Klimapolitikken virker innrettet på de store byene, og inneholder få spor av differensiering mellom by og land.

En annen ting, og kanskje mest alvorlig: De nordnorske fylkesveiene som kneler under vekten av en enorm mengde tungtrafikk, får heller ingen løfter om opprusting. 

Rett skal være rett: Regjeringen slår fast at ny statlig virksomhet som hovedregel skal etableres utenfor Oslo. Planen for utflytting av statlige arbeidsplasser skal følges.

Her må Troms og Finnmark vies spesiell oppmerksomhet. Som for eksempel når Statens vegvesen selv foreslår at etaten ikke lenger skal organiseres i fem regioner, men i seks divisjoner.

At minst en av disse bør ligge i Troms og Finnmark, er en selvfølge, slik regionale politikere allerede har foreslått. 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse