Annonse
Valget står mellom ny Kvaløyforbindelse eller ny trafikkmaskin og tunnel til flyplassen fra Giæverbukta. Begge steder er kapasiteten sprengt og køene tidvis endeløse. Foto: Tome Benjaminsen

Det vanskelige valget

Det gjør vondt uansett hvilken finger man skjærer seg i, heter det, og i denne saken er det utvilsomt tilfelle.

Kvaløyforbindelse eller ny flyplassvei? Tromsøs politikere har fått et meget vanskelig valg i fanget. Beskjeden fra samferdselsdepartementet er at kommunen må innom en såkalt bypakke før den kan få en byvekstavtale. Det innebærer at politikerne må prioritere ett av de store trafikale prosjektene som er planlagt, i første omgang. Valget står mellom ny Kvaløyforbindelse eller ny trafikkmaskin og tunnel til flyplassen fra Giæverbukta. Begge steder er kapasiteten sprengt og køene tidvis endeløse.

Det gjør vondt uansett hvilken finger man skjærer seg i, heter det, og i denne saken er det utvilsomt tilfelle. For uansett hva man velger, så vil ikke kø-problematikken bli borte. Ny Kvaløyforbindelse tar ikke køen vekk fra Giæverbukta, og bedre forhold her, i Tromsøs mest trafikkerte rundkjøring, gjør ingen ting med flaskehalsen Sandnessundbrua.

Begge prosjektene ligger inne i planene til byvekstavtale. Men byen får altså ikke begge samtidig. Nå jobber politikerne på høygir, for svarfristen fra departementet er kort. I desember er det ventet at Stortinget skal gi sin tilslutning til bypakken.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide har satt trøkk på saken, og gitt politikerne, både i kommunestyret og i fylkesrådet en utfordring. Kvaløyforbindelsen er fylkesvei.

Statens vegvesen vil gå i gang med å bygge ny Tverrforbindelse i 2022. For denne strekningen ligger allerede innen i Nasjonal Transportplan (NTP). Det som ikke ligger inne, er siste biten, fra tunnelutløpet til flyplassen.

Selv om denne saken har satt politikerne under press, skal samferdselsministeren ha ros for at det er blitt bevegelse i saken. Hareide har hatt flere møter med kommunen enn sine forgjengere, på lang tid. Under besøket hans i Tromsø tidligere i høst viste han seg konstruktiv og løsningsorientert. Nå er det opp til lokalpolitikerne å møte pasningen han har sendt nordover.

Vi formoder at uansett hvilket alternativ man lander på nå, så vil Tromsø komme til forhandlingsbordet om en byvekstavtale neste år. Det bør også være mulig å utrede om alternativet som ikke blir valgt denne gang, kan løses på andre måter, som eget prosjekt, for eksempel. Ideen har vært luftet tidligere.

Bompengefinansiering blir det uansett. Det er staten helt klar på. Infrastruktur-løftet som Tromsø nå trenger er så stort, at det er helt urealistisk å tro noe annet.

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse