Den tidligere Venstrepolitikeren Nils Kristian Sørheim Nilsen er direktør for Nord-Norges Europakontor i Brussel.

Vår mann i Brussel

Hvis Nord-Norges mann i Europa ikke tror på nordnorske fellesinteresser, kan han umulig være rett mann for jobben.

Det er fra våre egne man skal ha det.  Akkurat i det øyeblikk det kunne se ut til at jernbanesaken var i ferd med å bli en faktisk mulighet, har flere stemmer rykket ut og advart mot å føre jernhesten fra Fauske til Tromsø.

Det var i grunnen bare et spørsmål om tid. En enkel interesseanalyse vil selvfølgelig avsløre hvorfor redaktører, kommentatorer og industriledere i Rana, Narvik og Bodø argumenter som de gjør. Det nordnorske koret er hysterisk viktig kun når det gjelder å samle støtte til egen by, enten det er et skirenn eller en rullebane for fly. Deretter begynner blandakoret å synge falskt, ofte på grensen til umusikalsk. Også NHO-topp Målfrid Baik stiller opp med applaus til husmannsånden. Hvis vi bygger bane, ramler alt annet i nord sammen, hevder hun. Det er enten-eller argumenter man ikke hører noe annet sted enn i den nordnorske steinrøysa. 

Mer overraskende er det at lederen for Nord-Norges Europakontor, Nils Kristian Sørheim Nilsen, har sluttet seg til dette koret. Han sier at bygging av jernbane ikke er realistisk. Og han legger til:

«Hvordan er det noen som kan tro at en så stor geografisk region skal kunne snakke med en entydig stemme?»

Dette er et oppsiktsvekkende intervju. Hvis Nord-Norges mann i Brussel ikke tror på nordnorske fellesinteresser, kan han umulig være rett mann for jobben. Da bør han reise hjem og overlate jobben til noen andre.  Eventuelt kan kontoret legges ned. De færreste legger vel til grunn at det kommer til å utløse en sørgemarsj i gater og torg her nord.

Det virker som et paradoks at Nord-Norge skal ha folk som gir seg ut for å representere oss, som ikke tror det er mulig å samle landsdelen bak store og moderne transportprosjekter. Man skulle tro at hans jobb var å flytte fokus vekk fra bygdekrangelen, og se det store bildet. 

Og hvem hadde trodd at landsdelens egen lyttepost i EU fulgte så dårlig med? Forleden kunne vi både se og høre i norske medier at EU, på grunn av nye miljøkrav, vil gjøre godstransport på vei 40 ganger dyrere enn med tog.  Likevel slår Sørheim Nilsen fast at toget ikke kan konkurrere ut trailerne på pris og tid!

Vi må få minne Sørheim Nilsen om at han altså er betalt av det nordnorske fellesskapets midler, i hovedsak fra de tre nordnorske fylkeskommunene Nordland, Troms og Finnmark, som alle har vedtak på å arbeide for jernbane i nord.  Det er tydelig at han ikke føler seg forpliktet av signalene fra  oppdragsgiverne. Men sånn er det gjerne med fremtredende diplomater. De har en tendens til å gå sine egne veier.

Sørheim Nilsen er et eksempel på den akutte mangelen på samfunnsbyggere i nord.  Hvis alle skal snakke for sin egen postadresse, et perspektiv han gir legitimitet til, blir det helt umulig å vektlegge at behovet for jernbane i nord er nært knyttet til langsiktig verdiskapning og samfunnsutvikling.

Det har forresten aldri vært noe krav at alle i Nord-Norge må holde hverandre i hendene for å gjennomføre store nasjonale prosjekter i nord. Det er nok å nevne utviklingen av universitetet i Tromsø, kortbane-nettet for Widerøes fly, eller snøhvitanlegget i Hammerfest. Alt dette ble utviklet til tross for betydelig motstand og skepsis.

Men det kom på plass ved hjelp av framsynte samfunnsbyggere. Og ved å se over lokalpolitikken. Beslutningene ble tatt ut fra hva som er i nasjonens strategiske, langsiktige interesse. Krav om at alle i Nord-Norge skal gå i takt, er misforstått logikk og en hersketeknikk landsdelen ikke er tjent med å underkaste seg.

Når man ser på dagens offentlige utredninger om samfunnsnytte, så tvinger det seg fram flere spørsmål.  Ville kortbaneflyplassene i Nord-Norge blitt bygd ut med slike regnemodeller? Svaret er nei, og atter nei. Da er det kanskje noe feil med modellene, og ikke med investeringene?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse