Annonse
Det mest effektive hjelpemiddelet mot støv er å feie og spyle gater og veier reine for sand. Det gjør man mange andre steder i landet, det bør Tromsø også bli bedre på. Arkivfoto:Torgrim Rath Olsen

Vask heller byen, Røymo

Ikke uventet dukker trusselen om piggdekkavgift opp også denne våren i Tromsø. Ordføreren er ikke fremmed for tanken. Men før hun og det politiske regimet på rådhuset innfører en avgift som kan true trafikksikkerheten og fort blir en ny inntektskilde for kommunen, uavhengig av om den fungerer eller ei, bør hun ta en gammel og velkjent metode i bruk: vask byen oftere!

En piggdekkavgift blir fort en ny inntektskilde kommunen gjør seg avhengig av, uansett om den fungerer eller ei.

Like sikkert som at våren er i anmarsj, fører tørt vær til at støvalarmen går i Tromsø. Nå har det vært nedbørsfattig i mange døgn, og luftforurensningen og svevestøv verdiene er på vei langt over akseptabelt nivå. Dette går i første rekke ut over folk med luftveis- eller hjerte-karsykdommer, men det rammer selvfølgelig også friske mennesker.

Ordfører Kristin Røymo er naturlig nok bekymret over situasjonen, og sier til NRK Troms at kommunen nå skal behandle en sak som ble bestilt i fjor, en utredning av støvproblemene og hva man kan gjøre for å minske dem. Ikke uventet dukket trusselen om piggdekkavgift opp. Men å tro at bare man innfører en ny avgift, så vil problemene bli borte, blir for enkelt.

Tromsø er og blir en svært krevende vinterby, og det må vi alle innrette oss etter. Bildene av biler og busser på vei opp Kongsbakken på piggfrie dekk på speilglatt vinterføre, forteller noe om de utfordringene vi står overfor i nærmere halvparten av årets måneder. Og vanskelige bakker og veier er det nok av. Spesiell topografi kommer i tillegg til at vinteren er lang. Tromsø er i en helt spesiell situasjon. Det er grunnen til at så mange kjører med piggdekk som sliter på asfalten og fører til svevestøv.  

Men støvproblemene i byen har andre kilder også. Og når snøen forsvinner er det som kjent mye som kommer fram. I Tromsø er det aldri vakkert langs gater og veier i april. Grus og sandhaugene ligger overalt, rester etter vinterens høyst påkrevde strøing. Med piggdekkene knasende oppå alt dette, blir det ekstra mye støv. Dette kan man redusere ved å minske bruken av slike dekk, men problemet blir slett ikke borte av den grunn.

Av helse og trafikksikkerhetsmessige hensyn er man nødt til å strø kraftig vinterstid. Støvet fra sanden vil være der, og selv om det ikke knuses, vil bilene virvle det opp, uansett hvilke dekk man kjører med. Det mest effektive hjelpemiddelet er derfor å feie og spyle gater og veier reine for sand. Det gjør man mange andre steder i landet, det bør Tromsø også bli bedre på.

Brannvesenets tradisjon med å spyle sentrumsgatene gullende reine til 17. mai, er flott og skal naturligvis beholdes. Men tradisjonen ble til i ei tid da trafikken var vesentlig mindre enn den er i dag. Derfor bør kommunen øke renholdet. Å innføre en avgift til, på toppen av det som det sittende politiske regimet allerede er kjent for, innføring av bompenger og økt eiendomsskatt, vil være lite klokt. En piggdekkavgift blir fort en ny inntektskilde kommunen gjør seg avhengig av, uansett om den fungerer eller ei.

Ta heller den gamle, velbrukte og godt fungerende metoden i bruk først, Røymo. Vask byen!

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse