BOMPENGER: Vi har god tradisjon for bompenger her i landet. I årevis har vi betalt for nye veier, bruer og tunneler uten store protester, fordi vi så hva vi fikk igjen for pengene. Men når bilistene må betale for mer enn veiene blir det reaksjoner. Foto: Vidar Berg, Avisa Nordland

Veien må gå ut av regjeringen

Å fortsette med et stadig mer desperat Frp i regjering, er blitt et høyrisiko prosjekt for framtidig infrastruktur her i landet.

På toppen av det hele kan bilistene i Tromsø, som i andre byer, bli nødt til å betale bompenger i årevis, uten å få så mye som en meter ny vei i retur.

Det beste for alle, inkludert Frp selv, er at partiet rygger ut av regjeringen og parkerer der det sier at det hører hjemme, blant bompengemotstanderne.

Å fortsette med et stadig mer desperat Frp i regjering, er blitt et høyrisiko prosjekt for framtidig infrastruktur her i landet. Full stans i nye bypakker og kostnadskutt i eksisterende, vil være en katastrofe for blant andre Tromsø og byens framtidige transportsystem. På toppen av det hele kan bilistene i Tromsø, som i andre byer, bli nødt til å betale bompenger i årevis, uten å få nye veier i retur.

Ålesund hadde, som Tromsø, også et forslag til bypakke klart. Det var i kroner og øre litt mindre enn Tromsøs, men etter at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) kalte det urealistisk, halverte kommunestyret pakken. Det betyr at nye innfartsveier blir skrinlagt. Likevel må bilistene i Ålesund betale bompenger for å finansiere den sterkt reduserte bypakken, som nå er på 3,5 milliarder.

Får vi en tilsvarende situasjon i Tromsø, ville det si at ny Kvaløyforbindelse og ny Tverrforbindelse ikke blir realisert, men at bilistene uansett må betale bompenger for det som er igjen: gang og sykkelstier, samt kollektivtrafikk. At det vil få bompengemotstanden til nye høyder, trenger man ingen glasskule for å forutse. Splittelse og en enda mer polarisert debatt vil bli resultatet.

Vi har god tradisjon for bompenger her i landet. I årevis har vi betalt for nye bruer og tunneler uten store protester. Fordi den nye brua har stått der når innkrevingen begynner, har vi sett hva vi får igjen for pengene. I tillegg har vi visst at den dagen brua er betalt, da forsvinner også bomstasjonen. Det har vært avtalen mellom innbyggere og stat.

Bompengemotstanden, sinnet og frustrasjonen nå, kommer først og fremst av at bilistene føler at de betaler, ikke bare for egen bruk av veiene, men at de også må finansiere brede sykkelveier og busstrafikk. Dessuten mener mange at disse bommene aldri vil bli tatt ned, fordi én bypakke trolig blir erstattet av en ny om noen år. Tilliten til politikerne er svekket.

Tillitsbristen rammer først og fremst Frp. Meningsmålingene har trengt partiet opp i et hjørne. Det ekstraordinære landsstyremøtet forleden krevde stans i alle nye bypakker, endret nullvekstmål og kutting av kostnader i eksisterende bypakker. Dette siste betyr kutt i veibyggingen, ganske enkelt fordi bilveiene er de dyreste prosjektene i slike pakker. Panikken til Frp kan dermed ødelegge for ny og helt nødvendig infrastruktur for mange år framover. Det har ikke folk flest fortjent!

Regjeringspartner Høyre er villig til å forhandle og strekke seg langt for å holde Frp i regjeringsbygget. Det har satt bypakkene i spill, og kan resultere i at Tromsø plutselig står helt uten løsninger når det gjelder framtidige transportsystemer. Da er det bare å belage seg på enda lengre bilkøer og enda mer støv og utslipp i årevis framover.

 Hva vil Frp? Partiet er jo ikke imot avgifter og brukerbetaling. Det vil nemlig beholde den ekstraordinære drivstoffavgiften i Tromsø og gjerne øke den, i stedet for å innføre bompenger. Men hvor lenge vil vi ha gode inntekter av drivstoffavgiften? Bensin og diesel er i ferd med å fases ut, el-bilene tar over.

Tenker Frp at det er greit å øke strømprisen?

Hvordan skal vi oppfylle FNs klimamålsetting, som Norge har forpliktet seg til? Hvordan skal vi få bukt med det helsefarlige veistøvet som tidvis legger seg som et lokk over byen? Og synes Tromsø Frp at det er greit at næringslivsledere i byen sier de taper store summer på å stå i uendelige bilkøer, når firmaet skal til og fra oppdrag?

Frp levde lenge greit med å sitte i regjering og være på kollisjonskurs med seg selv. Ved å legge skylden på samarbeidskameratene når det ene bompengeprosjektet etter det andre rullet ut av samferdselsdepartementet, smøg de seg unna kritikken. Det var jo uansett ingen andre partier som konkurrerte når det gjaldt bompengemotstand. Men så kom nei til bompenger-partiene og opprøret. Frp fikk kniven på strupen. Der er vi nå.

Desperate forsøk på å redde eget skinn vil trolig gjøre vondt verre for partiet. Skulle resultatet bli at Frp fortsetter i regjering, og at bypakkene blir kraftig redusert, risikerer man at bilistene likevel må betale bompenger, uten å få en eneste meter vei som gjenytelse. Da er løpet kjørt helt i grøfta for bilistenes parti.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse