Annonse

Veier, vyer og den virkelige verden

Fremdeles står E45 (Alta-Kautokeino) og Rv 94 (Hammerfest-Repparfjord) i stampe uten en eneste bevilgning over statsbudsjettet.

Noen politikere her i nord har visst latt seg inspirere av det tidligere NSBs nye navn «Vy». For på tross av sin skepsis til navneskiftet, har de selv kastet seg hodestups ut i entusiastenes jernbanevyer for Nord-Norge. Foranledningen er en utredning som klart munner ut i et nei til forlengelse av Nordlandsbanen. Dette har provosert dem som bare vil ha alt av det aller beste til å ta sin gamle visjon til nye høyder, med krav om enda flere utredninger. Store deler av media har sørget for å gjøre visjonen til valgkampens hovedsak her nord (i tillegg til regjeringspartienes interne kampsak: bompengene).

Det er bare noen få som i forsiktige ordelag antyder at vi har uløste oppgaver på veisektoren, før også de gir sin helhjertede støtte til luftslottet, et liksomprosjekt som vil sluke en tidel av alle samferdselskronene som er lovet spredt utover de neste 10-20 årene (og da regner man ikke med driftskostnadene for den dyreste og mest subsidierte form for transport som finnes, uansett hvor skinnegangen går.)

Når de visjonære mener å kunne hente inn 100 milliarder fra lovede gigantprosjekter i mer tettbefolkede regioner i Sør-Norge, kommer det euforiske halleluja-rop fra det som fremstår som en samlet landsdel. Dette er å kaste blår i øynene på folk, det er å fortelle folk eventyr, det er å prøve å få oss til å glemme hvilken skandaløs mangel på virkelig samferdselspolitikk som kommer vår nordligste region til del.

Fremdeles står E45 (Alta-Kautokeino) og Rv 94 (Hammerfest-Repparfjord) i stampe uten en eneste bevilgning over statsbudsjettet. Det som er gjort, har Vegvesenet betalt av sine egne «lommepenger». Begge disse prosjektene ble sågar tatt ut av NTP i forrige runde. Nå sier FrPs samferdselsminister at E45 skal inn igjen fra 2021, men han sier også nærmest rett ut at Rv94 ikke kan regne med noe.

Nei, politikere i Troms og Finnmark: la oss først få skikk på veiene våre: E6 trenger fortsatt en kraftig opprusting på begge sider av Kvænangsfjellet når det står ferdig, for ikke å snakke om riks- og fylkesveiene som uansett vil måtte bære det meste av landverts transport i dag og i fremtiden. Med mindre all verdiskaping skal sentraliseres til nærmeste jernbanestasjon.

I den vonde virkelighetens verden betyr prioritering av noe nedprioritering av noe annet. I samferdselspolitikken er dette regelen også når Norsk Transportplan slår alle rekorder. Det vil ikke bli skrevet så mye som en side ny utredning uten at andre prosjekter settes på vent. De som sier noe annet, fortjener ikke å bli valgt til noe som helst. Men de satser vel på at «folk vil bedras».

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse