Annonse
LØSNING: Partileder Siv Jensen var nylig på Tromsø-besøk, her sammen av Bjørn Gunnar Jørgensen, Britt-Hege Alvarstein og Anni Skogman. Nå har partiet fått gjennomslag for ny E8 uten bompenger. Foto: Inger Præsteng Thuen

Vinn eller forsvinn

Tromsø får bompengefri E 8, men byvekstavtalen er fortsatt i spill.

Så ser det ut til den gamle stridssaken, en nemesis for Tromsø og hele regionen, endelig er begravet. Nå starter Høyre og Frp en krangel om hvem som har æren for løsningen. Resten av byen må forsøke å legge den fatale saken bak seg, og gå videre.

En løsning for E8 er uansett godt nytt for Tromsø, selv om den kommer mange år på overtid. Det er likevel en skjebnens ironi at det er de de to partiene som har rotet det så kraftig til for byen når det gjelder transport, som nå «løser» saken.  

Men her vil det være rom for tilgivelse. På seierens dag er detr ingen som teller tapte slag. Ikke minst er dette særdeles gode nyheter for lokalbefolkningen i Ramfjord. Til neste år starter byggingen av E8 på andre sida av fjorden, og marerittet kan være over for bygdefolket som bor langs den utdaterte innfartsveien til Nord-Norges største by.

Er vi heldige, kan nesten 40 år med krangling være over. Frp-toppene Bjørn Gunnar Jørgensen og Per-Willy Amundsen går god for avtalen, det betyr etter alt å dømme at det er satt strek for Frp-omkamper om trasevalget.

Hestehandelen går ut på at Frp får bompengefri innfartsvei, i bytte mot at partiet godtar de klare føringene fra både Statens Vegvesen og Nye Veier. Som innebærer at den raskeste og billigste måten å bygge veien på, er på vestsiden.

Dermed slipper Frp å miste ansikt. Partiet kan få selge inn en seier i kommunevalgkampen. Historien vil handle om lokalt gjennomslag i bompengeskissen som nå ligger på bordet. Siv Jensen og Jon Georg Dale har lyttet til sine lokale tillitsvalgte.

Mens Tromsø kan innkassere en seier om E8, er den viktige byvekstavtalen fortsatt i spill. I skissen Ernas Solberg la frem fredag kveld, går mesteparten av pengene til de fire største byene.

Flere av punktene i avtalen der Staten øker sin andel, kommer ikke Tromsø til gode, såfremt ikke regjeringen bestemmer seg for å inkludere flere av de største byene inn i ordningen. Deriblant Tromsø. 

Tvert imot tyder avtalen på at Tromsø kommune og Troms og Finnmark fylkeskommune selv må legge mer penger på bordet for å gjennomføre en byvekstavtale. 20 prosent egenandel betyr store merutgifter for Tromsø kommune. Og de pengene må tas fra fra kommunens egne budsjetter.

Dette vil være et smertens kapittel for Venstre, og et stort nederlag for partiets lokale talsperson Morten Skandfer, som er en iherdig tilhenger av byvekstavtalen. Slik saken står nå, vil skissen som ligger på bordet, være problematisk for ham. Den er nesten umulig å selge inn som en seier for Venstre.

Men det er altså ikke Staten som avgjør om Tromsø får en avtale. Byvekstavtalen er en frivillig ordning. Avtalen avgjøres lokalt, og deretter i forhandlinger med staten. Om det nye bystyret som blir valgt om to uker, vil ha en slik avtale, med de forutsetningene som nå ligger på bordet, svever helt i det blå. Det avhenger ikke minst av hvordan sammensetningen i  bystyret blir.

Du må ha et abonnement for å lese videre. Er du allerede Nordlys-abonnent? Trykk logg inn.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse