Da jeg hadde sett forestillingen Ways of Seeing så tenkte jeg at nå ser jeg jo veldig tydelig at det mediasirkuset som har foregått rundt denne forestillingen og forestillingen i seg selv har veldig lite å gjøre med hverandre, skriver Espen Østman. Foto: Black Box teater

Ways of Seeing - debatten som forsvant

The theatrical quality of the political world had become so patent that the theater could appear as the realm of reality.” (s. 51, the Origins of totalitarianism, Hannah Arendt)

Hvor ble den egentlig av den debatten som bør ha handlet mer om hvordan lover skrives om og tilrettelegger for overvåkning av norske borgere?

Hvor forsvant debatten om koblingen mellom noen større norske investorer og finansieringen av ytre høyre?” Hvorfor er det ingen av debattantene som stiller kritiske spørsmål til hvordan pressen dekket Wara saken? Hvorfor er det ingen motdebattanter som stiller seg kritisk til politikernes håndtering og uttalelser? Det var i det hele og det store en veldig ubalansert debatt, der Pia Maria Roll og Hanan Benhamar blir sittende ganske alene å forsvare seg mot kritikken de får fra de andre debattantene på debatten “mistillitens pris” 04.05.19.

Nordlys skriver 07.05.19 at “det er vanskelig for oss å konkludere på noen annen måte enn at kunstfestivalen Vårscenefest i Tromsø har et umodent forhold til åpenhet og en transparent offentlighet.” Da er det også på sin plass at Nordlys får kritikk for debatten de var ansvarlig for å arrangere. Nordlys skriver også at: “De som står bak stykket Ways of Seeing har selv gitt uttrykk for at de ønsker en informert og kompetent debatt om oppsetningen og hva den forsøker å uttrykke.” Hvis det er det de ønsker og hvis det er det Nordlys ønsker å legge opp til. Hvorfor er det da ingen scenekunstnere fra Tromsø med i debattpanelet? De har jo kompetanse på scenekunst og bør være med på å debattere oppsetningen og føre en informativ debatt.

Jeg opplevde denne debatten som veldig styrt av Anki Gerhardsen og at vi av den grunn går glipp av mye viktig meningsutveksling. Jeg reagerer på at panelet består av en høyrepolitiker, flere journalister som allerede har uttalt seg kritisk til denne forestillingen i media tidligere og nå igjen får ramse opp sin kritikk av stykket. En akademiker får også holde et langt innlegg om polarisering, som i seg selv godt nok kunne vært interessant, men i denne konteksten blir en avsporing. Disse aktørene får dominere debatten med deres syn og den kunstneriske anskuelsen uteblir. Jeg tror det var flere enn meg som opplevde dette provoserende. Debatt med publikum ble det også liten tid til, da flere skulle videre til neste forestilling.

Jeg vil påpeke at høyre politiker Erlend Svardal Bøe fikk starte debatten med å belære kunstnerne i ytringsansvar. Om hvordan kunsten også må vise og forstå at de har et ansvar når de uttrykker seg. Han sikter da spesifikt til at husveggen til tidligere justisminister Tor Mikkel Wara ble vist i forestillingen og at det ble nevnt i stykket at Helge Lurås hadde et huskestativ til barna i hagen sin. Det var dette han ga eksempler på som ubehagelige virkemidler. Jeg så det jeg så jeg. Det var en husvegg. Det kunne ha vært en hvilken som helst husvegg og du kan se mye mer av din egen husvegg hvis du går inn på google maps. Jeg mener tvert i mot at forestillingen Ways of Seeing viser ytringsansvar. De viser oss en side av makten i Norge som makten ikke vil at vi skal se. Det er jo klart at de som kjenner seg koblet til den siden av maken opplever dette som ubehagelig. Det skal det jo også være.

Da jeg hadde sett forestillingen Ways of Seeing så tenkte jeg at nå ser jeg jo veldig tydelig at det mediasirkuset som har foregått rundt denne forestillingen og forestillingen i seg selv har veldig lite å gjøre med hverandre. De befinner seg i to ulike verdener. Det er som å være vitne til at politikken og media er blitt en teaterforestilling og at realitetene har flyttet inn på scenen.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse