Annonse
Widerøe har vel aldri hatt så få kanselleringer og så lave priser, som da FlyViking også fløy. En tilfeldighet? skriver Sylvi Jane Husebye.

Noe er fundamentalt galt, når det koster mer å fly innen Finnmark fylke, enn Oslo-New York

Sørpå klages det over å betale et par hundrelapper ekstra for å fly, på grunn av lite konkurranse innenlands. Vi nordpå må vi ut med ekstra Tusenlapper. På grunn av null konkurranse på småflyplassene.

Men det å ta en koffert fra et fly, og bort til baggasjebåndet, DET er "privatisert". Den ene, lille operasjonen er faktisk en showstopper for fri konkurranse på kortbanenettet i Norge.

De skyhøye prisene skyldes at Widerøe får fortsette å bygge, og verne om, sitt monopol på det norske kortbanenettet. FlyViking og Ola Giæver var sjanseløse. Avinor kan sitte på løsningen.

Jeg vil spørre Konkurransetilsynet om de vil se på saken. For noe er fundamentalt galt, når det fort koster mer å fly innen Finnmark fylke, enn Oslo-New York.

Monopol-trekløver

Ola Giæver gjorde et ærlig forsøk på å utfordre monopolet. Men det var to store hindre som effektivt stoppet folk fra å velge å fly med dem:

Da Fly Viking kom på banen, var det ikke lenge før Widerøe inngikk en samarbeidsavtale med Norwegian. Fra før hadde de avtale med SAS. Norwegian-avtalen burde vært gransket for lovlighet. Lett å se at dette kunne gi Widerøe en monopolistisk sitausjon. Hvorfor ba ikke samferdselsministeren om det? Myndighetene er da ganske så ivrige på å sjekke andre bransjer, som f.eks fare for for lite konkurranse i matvarehandelen?

Koffert til besvær

Monopol-trekløveret Widerøe, SAS og Norewegian lot ikke sitt bakkemannskap håndtere baggasje til eller fra FlyViking. Dermed kunne ikke FlyViking-passasjerer ta med baggasje.

FlyViking ordnet etter hvert egne folk for å ta imot og gi ut baggasjen. En fordyrende hindring for selskapet.

Men verre - det var også en praktisk hindring for oss passasjerer. Vi fikk ikke sende baggasjen helt frem til dit vi skulle. Du måtte hente baggasjen ute i ankomsthallen i Tromsø og så sjekke inn baggasjen på nytt når du skulle videre med et annet flyselskap til Oslo. Tidkrevende og tungvint. Og hva hvis det ble forsinkelse?

Økonomisk risikosport

Den andre, kanskje største hindringen, var å få seg selv, som passasjer, videre med et annet flyselskap. Og det skal man oftest, når man skal reise i Norge ut fra en mindre flyplass i distriktene. Billettprisene med FlyViking var lave, supert! Men Widerøe, SAS og Norwegian nektet å ombooke egne billetter, dersom du kom for sent pga en forsinkelse hos FlyViking. De fikser det hvis du kommer for sent med ett av de tre.

Og også andre veien; dersom Widerøe, SAS og Norwegian ble forsinket f.eks. til Tromsø og du hadde videre billett til Hammerfest med FlyViking, så tok de etablert flyeselskapene ikke noe ansvar for at du kom for sent med konkurrentens fly. Det ble ditt problem, din regning. Dermed ble det en økonomisk risikosport for passasjerene å fly noe annet enn Widerøe på kortbanenettet.

Finn fellesløsninger på flyplassene

På flyplassene er det meste faktisk felles infrastruktur som alle flyselskapene kan benytte seg av: Innsjekkingsskranke, automatisk baggasje-innsjekk, baggasjebånd som transporterer kofferetene, sikkerhets-kontroll, gate´ne der du går igjennom for å komme av og på fly. Alt dette betaler flyselskapene til Avinor for å bruke.

Men det å ta en koffert fra et fly, og bort til baggasjebåndet, DET er “privatisert”. Den ene, lille operasjonen er faktisk en showstopper for fri konkurranse på kortbanenettet i Norge.

Avinors fellestjenester

Hva om Avinor kunne overta også denne delen av transport-kjeden, for alle flyselskapene? Og gjøre som med sikkerhetskontrollen, sette det ut på anbud? Slik at det kan bli en reell konkurranse på flybilletter, også i distriktene. Da kanskje kunne Widerøes fly flydd slik det står i rutetabellen? Uten de mange forsinkelser og kanselleringer?

Det ville virkelig bli bra for oss som bor her. For Widerøe har vel aldri hatt så få kanselleringer og så lave priser, som da FlyViking også fløy. En tilfeldighet?

Man kan være for eller mot fri konkurranse. Men når vi har bestemt at det faktisk skal være fri konkurranse, også på de små flyplassene, så får vel de som styrer landet sørge for å følge opp?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse