Annonse

Widerøe taper omdømme

Widerøe-sjef Stein Nilsen varsler nå flere kutt i selskapet kommersielle kortbaneruter i Nord-Norge. Beskjeden kom under under et debattmøte om norsk luftfart i Oslo mandag kveld, melder E24.

Widerøe mener at til tross for at flypassasjeravgiften differensieres noe i årets statsbudsjett, er dette langt fra tilstrekkelig til å sikre de nødvendige rammebetingelser for en videre utvikling av det kommersielle kortbanenettet i Distrikts-Norge.

Vi er enige i at flypassasjeravgiften har slått uheldig ut for distriktene. Det har gjort flyreisene dyrere for folk som ikke har noe alternativt transportmiddel.

Samtidig viser ferske tall at Widerøe totalt hadde utrolige 206 kanselleringer i Troms og Finnmark i september. De fleste av disse er på såkalte FOT-ruter, der staten kjøper tjenester hos selskapet.

Før Widerøes ledelse begynner å snakke om rutekutt og krav om bedre rammevilkår fra Staten, bør de konsentrere seg om å få orden på de strekningene  de faktisk har godt betalt for å operere på.

Det finnes utallige eksempler på folk som den siste tiden er rammet av innstilte fly. Ikke minst de som reiser med barn, på sene kvelder, og syke og gamle. Særlig i Finnmark, der man er helt avhengige av at flyene går, øker frustrasjonen.

Terskelen for å kansellere virker å være lav i Widerøe. Det ser ut til at man dytter problemene over på passasjerene, og ikke evner å selv ta det ansvaret man har tatt på seg gjennom avtalen med staten.

Widerøe hevder på sin side at de ikke har nok crew og fly. Men det er jo nettopp dette de får millioner fra Staten for å levere. Hvis man ikke har nok mannskap eller materiell, forventer vi at selskapet kjøper flere moderne fly og ansetter flere folk.

Istedet har vi fått en lang rekke borforklaringer og unnskyldninger som ikke løser problemene for publikum. Widerøe er derfor på full fart inn i en omdømmekrise, som man ikke kan snakke seg bort fra med å klage på regjeringen og statsbudsjettet.

Widerøe-konsernet hadde i 2017 milliardinntekter og nesten 247 millioner kroner i driftsresultat. Det går en grense for hvor lenge folk i Nord-Norge kan være melkeku for et flyselskap som får betalt for å fly ruter som aldri kommer på vingene.

Hvis ikke Widerøe kan levere, finnes det forhåpentligvis andre aktører i markedet som er villige til å gjøre jobben. Da må de få muligheten.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse